Talent onboarden – voorkom een valse start!
Wist je dat zo’n 30% van de nieuwe medewerkers die niet op de juiste manier onboard binnen 6 maanden het bedrijf alweer verlaat?! Wanneer je voor een gedegen onboarding zorgt blijven medewerkers eerder én langer bij je bedrijf en daarom is het best bijzonder dat dit proces nog in lang niet alle gevallen goed gaat. Je stopt veel tijd en energie in het recruiten van jouw ideale kandidaat, maar hoe zorgt een juiste onboarding er nou voor dat jouw kandidaat wél blijft?
Goed onboarden doe je zó
Een goede onboarding betekent naast het goed regelen van alle facilitaire zaken ook een gedegen inwerkprogramma, introductie binnen het team en het “leren kennen van werk”. Het gaat over afstemmen van persoonlijke- en bedrijfswaarden en goede match met de organisatiecultuur, over samenwerking met de collega’s, talentmanagement, maar bovenal om het managen van verwachtingen. Wat verwacht iemand te krijgen (de sfeer, salaris, collega’s, kansen) en wat verwacht iemand te moeten leveren (gedrag, loyaliteit, flexibiliteit). Deze verwachtingen en beloften ontstaan tijdens de werving en selectie, maar worden dan veelal niet expliciet gemaakt waardoor werkgever en werknemer verwachtingen en verplichtingen voor elkaar gaan invullen. Niet nagekomen of onbeantwoorde verwachtingen zorgen voor minder gelukkige, minder productieve of dus zelfs vertrekkende werknemers. Een goede onboarding begint dus al met het schrijven van je vacaturetekst, waarin de eerste ontmoeting plaats vindt en waaruit verwachtingen worden afgeleid. En hoe concreter, hoe duidelijker en hoe realistischer de beschrijving is, hoe groter de kans is dat iemand blijft.
Snel even iemand zoeken werkt niet
In de praktijk zie je dat er, bij invulling van een vacature, nog even snel iemand gezocht moet worden. Daarbij wordt er vaak te weinig aandacht besteed aan het helder en concreet maken van wat je écht zoekt en wat je de kandidaat te bieden hebt. Er zijn voorbeelden van mensen die binnen minder dan 14 dagen hun contract alweer opzeggen, omdat de werkelijke situatie totaal niet past bij wat er beloofd werd tijdens het aannameproces. Dan wordt er bijvoorbeeld een geoliede machine beloofd in de vacaturetekst, terwijl het bedrijf nog in opbouw is. Wees duidelijk en eerlijk over waar je als bedrijf nu staat en waar je met je bedrijf in de toekomst naar toe wilt. Maak daar ook een duidelijk onderscheid in, zodat je juist díe mensen aantrekt die dit als een uitdaging zien en jouw bedrijf hierbij een stap verder helpen. En neem vooral de tijd om goed na te denken over wat je te bieden hebt en wat je zoekt. Zo voorkom je mismatches!
Lang verhaal kort
Dus hoe beter de kandidaat een beeld krijgt van niet alleen zijn functie, maar ook zijn rol en waarde binnen het team en de organisatiecultuur waarin hij gaat werken; hoe kleiner de kans op een mismatch. We zien dat nogal wat bedrijven dit proces van onboarding nog onvoldoende op orde hebben. En wij helpen graag bij de inrichting daarvan. Wij helpen bijvoorbeeld bij het helder en concreet maken van wat jij écht zoekt en zorgen voor afstemming tussen organisatie- en teamdoelen en de talenten van de kandidaat. Daar hoort ook een functie-afstemmingsgesprek bij aan het einde van de proeftijd, waarin je evalueert en de verwachtingen over en weer bekijkt. Download hier de checklist met 10 tips voor een goede onboarding. Meer weten? Neem even contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.
Kim Heerink
Coach en assessor bij Triple Balance
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!