Leer mét elkaar te praten in plaats van óver elkaar
Medewerkers in de zorg hebben veel meegemaakt. Zowel het resultaatgerichter ‘moeten’ werken als een pandemie zijn oorzaken die de druk verhoogden maar ook heftige emoties met zich meebrachten. Het gaat je tenslotte niet in de koude kleren als er bewoners van je afdeling komen te overlijden. Onderbezetting is dan het resultaat en de voorspelling is dat er een gap tussen de behoefte en het aanbod komt. Onheilspellende woorden, want wat komt er nog meer op de zorg af?
Hulp voor leidinggevenden in de zorg
Leidinggevenden hebben de mensen in hun teams die met deze ontwikkelingen om moeten gaan. Leidinggevenden worden hierbij het beste geholpen met het in kaart brengen van talenten van hun mensen op basis van de persoonlijke behoeftes. Een voorbeeld hiervan is contact; want is er behoefte aan contact vanuit de zorgmedewerker, of werkt iemand liever individueel? En in hoeverre is er de wens om complimenten te ontvangen en te geven?
Uit een talentmotivatie-onderzoek onder 2.000 zorgmedewerkers blijkt dat deze professionals niet de behoefte hebben een ander te beïnvloeden. Er wordt meer over elkaar gepraat dan met elkaar. Zorgprofessionals vinden dus iets, maar proberen weinig tot geen invloed uit te oefenen om dit voor elkaar te krijgen. Als dit al gebeurt dan is dit voorzichtig en indirect, waardoor signalen vaak gemist of verkeerd geïnterpreteerd worden. Om dit aan te pakken worden er onder andere workshops over feedback geven en feedback ontvangen georganiseerd.
3 tips voor leidinggevenden
Heeft een team veel meegemaakt? Dan neemt de mentale druk toe. Er is tijd en aandacht nodig om dit te verwerken, maar die is er vaak niet. Bij het management van een organisatie is vervolgens het geduld op waardoor er voor een sturende leidinggevende gekozen wordt. Die gaat op zijn of haar beurt tegen de generieke behoefte van het team in, want met sturing worden behoeftes van anderen weggedrukt. Zo lijkt het opgelost, maar ondertussen ettert het door. Om dit te voorkomen hebben we 3 tips voor leidinggevenden:
1. Wees je ervan bewust dat je niet alles sturend oplost
2. Wees alert op voorzichtige signalen die mensen geven en geef ruimte om erachter te komen wat mensen echt willen
3. Stel een paar mensen in het team aan waar mensen mee kunnen praten als ze ergens mee zitten
Van functioneringsgesprek naar pep-up gesprek
Een mooi voorbeeld is een organisatie die de functioneringsgesprekken overboord gooide en het ‘pep-up’ gesprek introduceerde. Door deze teamverpleegkundigen (de meewerkend verantwoordelijke voor het team) te trainen hoe ze deze gesprekken kunnen voeren wordt een luisterend oor geboden, maar tegelijkertijd aan de ontwikkeling van het team gewerkt.
Dit bleek een succes: er is een mooi inzicht in de behoeftes binnen de teams ontstaan. Ook zijn de teamtalenten, valkuilen en zwaktes ontdekt en in kaart gebracht. Zo bleek dat zorgprofessionals geneigd zijn zichzelf weg te cijferen in hun hulp aan anderen, waardoor het risico op mentale uitputting op te loer licht. Door dit in kaart te hebben kan hieraan gewerkt worden met als doel uitval en onderbezetting te beperken.
Het team van Triple Balance helpt leidinggevenden hierbij door talenten van mensen in kaart te brengen op basis van de persoonlijke behoeftes.
Meer weten over hoe je kunt groeien naar een TOP zorgteam? Meld je dan nu aan voor ons gratis webinar op 8 november. Je bent ook altijd welkom om contact met ons op te nemen voor een gesprek op maat.
Léon van der Eijk
Management consultant, trainer en teamcoach
Ontvang nu onze nieuwste blog automatisch in je mailbox!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!