Gedragspatronen bij medewerkers veranderen? Zó doe je dat.

Gedragspatronen bij medewerkers veranderen? Zó doe je dat.

Als bedrijf streef je een bepaalde cultuur na. Dat is evident. Vaak worden er kernwaardentrajecten georganiseerd vanuit het management en/of door medewerkers als ambassadeurs in zetten. En dat kan behoorlijk uitdagend zijn, zeker als daar gedragsverandering voor nodig is. Dat is vaak één van de moeilijkste trajecten om te doorlopen. Mensen volgen immers graag hun oude pad. Dat voelt lekker vertrouwd…

Cultuur start bij de sollicitatie

Maar wanneer je vanuit je rol als manager een specifieke bedrijfscultuur voor ogen hebt, dan kom je niet ver als je niet exact in beeld hebt welk gedrag je wél wilt zien. En dat begint al bij het sollicitatieproces, zodat je mensen aan kunt nemen die het gedrag vertonen dat jij binnen je bedrijfscultuur wilt zien.

Inhoud versus koffiepraat

En dat kan nog knap lastig zijn. Laatst nog hadden we een casus aan de hand waarbij twee cijfermatig ingestelde professionals (beiden partner van hun bedrijf) op zoek waren naar een derde collega. Het zou een netwerker pur sang moeten zijn. Alles leek goed te gaan tot bleek dat deze nieuwe collega andere kernwaarden had dan de twee inhoudelijk georiënteerde cijfermannen. Werd er ineens van ze verwacht dat er koffiemomenten kwamen en gesprekken over allerlei andere zaken dan het inhoudelijke werk. Ze stoorden zich al snel aan deze persoon. De klik zat er niet over en weer en men nam afscheid.

Moraal van het verhaal

Moraal van het verhaal? Zorg dat bedrijfscultuur en mensen op elkaar aansluiten. Teken cirkels gevuld met kernwaarden en zorg dat er in elk geval enig overlap is. Een talent is pas dán van waarde als het voorziet in de behoefte die een bedrijfscultuur vraagt. We zeggen weleens gekscherend: talentmanagement is de oplossing voor alles, maar tegelijkertijd zit er veel waarheid in deze zin.

Meer weten? Neem contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *