Goede feedback geven is goed, belangrijk én lastig

Dé 3 tips voor het geven van goede feedback

Als je al heel lang met elkaar samenwerkt, hoe zorg je dan als teamleider dat je teamleden elkaar nog feedback blijven geven? In mijn ervaring gebeurt dat niet genoeg. Zowel met waarderende feedback, waarbij je erkenning uitspreekt over het gedrag van je collega, als met opbouwende feedback, waarbij je de ander een verbetertip geeft. De gever en de ontvanger nemen bovendien eigen ervaringen en persoonseigenschappen mee, dus feedback ligt vaak gevoelig.

De vaardigheden

Er zijn een aantal vaardigheden die je als teamleider kan stimuleren om het team te laten bouwen aan een gezonde feedbackcultuur. Het gaat erom dat teamleden zaken durven te benoemen, maar ook tijd nemen om te luisteren naar elkaar en naar de feedback die gegeven wordt. Veiligheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. Daarnaast is het van belang dat jouw teamleden elkaar goed kennen en weten wat elkaars kwaliteiten zijn.

De mantel der liefde

Vooral in de zorg zie ik dat er vaak geen feedback meer wordt gegeven en dat sommige gedragingen met de mantel der liefde worden bedekt. Een voorbeeld uit de praktijk: Rianne is een wat oudere collega in de zorg en zij moet een presentatie geven. Haar teamleider vindt echter dat ze ruimte moet geven aan de jongeren. Terwijl dit wordt besproken voelt het hele team dat dit niet de echte reden is. Het echte verhaal is dat de teamleider vindt dat haar niveau van spreken en presenteren onvoldoende is, maar hij of zij wil Rianne niet kwetsen. Daarmee doet de teamleider geen recht aan wie zij is en creëert iets wat eigenlijk veel onaardiger is. Mogelijk wordt er nu achter haar rug gekletst!

Een ander voorbeeld: Annemiek steekt heel veel tijd in het organiseren van een teamdag. Ze regelt een fijne locatie, een lekkere lunch, de presentatie, alles. Aan het eind vraagt iemand of ze complimenten heeft ontvangen voor de perfecte organisatie. Dat blijkt niet zo te zijn. Omdat iedereen er gewoon vanuit gaat dat het heel normaal is dat ze het doet. Maar het is juist zo mooi als teamleden elkaar waardering geven op wat ze doen.

Blijf in de relatie

Het is soms een uitdaging om de ander aan te spreken. In onze trainingen laten we teams oefenen met het geven van waarderende en opbouwende feedback. Ik zie dan vaak dat mensen, collega’s, zó geraakt worden omdat ze de tijd nemen om dingen naar elkaar uit te spreken. Dat motiveert om het de volgende dag weer te doen.

3 tips

Wanneer je stopt met feedback geven of vragen, stap je uiteindelijk uit de relatie die je met elkaar hebt. Want je communiceert niet meer met elkaar over waar het daadwerkelijk over gaat of zou moeten gaan. Daarom heb ik drie waardevolle tips voor je.

Tip 1: Stel je zelf de vraag: hoe belangrijk vind ik deze relatie?

Tip 2: Is deze relatie belangrijk? Ga het dan doen. Plan het desnoods in je agenda.

Tip 3: Laat daarbij de ander in zijn of haar waarde. Ik ben oké, jij bent oké.

 

Wil je hiermee aan de slag en je hebt hulp nodig, neem dan contact met mij op.

Marit Koolhaas
Coach en teamcoach bij Triple Balance

 


Genoten van het lezen van deze blog? Onze blogs zitten boordevol kennis en weetjes. Mis het niet en meld je aan om ze AUTOMATISCH elke twee weken in je mail inbox te ontvangen!

Ontvang nu onze nieuwste blog automatisch in je mailbox!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.